Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal (CPPJ) publikuje oryginalne artykuły
naukowe wybitych psychologów, których wpływ na rozwój psychologii jako dziedziny
naukowej i praktycznej ma istotne znaczenie. Pismo drukuje analizy naukowe ze wszystkich
dyscyplin psychologicznych, prezentujących różne punkty widzenia i perspektywy badawcze.
Stanowi ono arenę prezentacji i integracji dorobku polskich naukowców psychologów
wywodzących się z różnych środowisk. Koncentruje się na analizach teoretycznych i
empirycznych aktualnych problemów funkcjonowania człowieka.
Misją czasopisma jest upowszechnianie najnowszych, oryginalnych wyników badań
dotyczących edukacji i jej uwarunkowań oraz pedagogiki w Polsce, krajach europejskich i na
świecie. Prezentujemy badania, których celem jest rozwój tych obszarów wiedzy oraz
poszukiwanie rozwiązań aktualnych problemów.
W Kwartalniku Pedagogicznym publikujemy teksty w językach polskim i angielskim w
formie artykułów oryginalnych, artykułów przeglądowych oraz artykułów recenzyjnych.
Nauczanie Początkowe poświęcony jest problematyce nauczania zintegrowanego. Zawiera
scenariusze zajęć, programy edukacyjne oraz rozważania teoretyczne z zakresu nauczania
początkowego. W stałych działach pisma czytelnik znajdzie m.in. Teoretyczne podstawy
edukacji wczesnoszkolnej, Doświadczenia i projekty, Scenę szkolną, Język angielski w
edukacji wczesnoszkolnej, Wieści ze świata, Bibliografia i recenzje.
Miesięcznik porusza tematy związane z edukacją, zawiera artykuły dotyczące awansu, rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczycieli, zarządzania szkołą, ścieżek edukacyjnych, oświaty za granicą, edukacji medialnej, a także zagadnienia społeczno-polityczne takie, jak : globalizacja, bezrobocie, demokracja, problemy rodziny – przemoc, uzależnienia, wszelkie patologie. Na łamach czasopisma przedstawione jest piśmiennictwo pedagogiczne : recenzje książek oraz bibliografie na wybrany temat. Stałe działy to : Edukacja i Polityka, Poglądy, Nauczyciele, Uczniowie, Edukacja medialna, Pokój nauczycielski, Kącik historyczny,
Piśmiennictwo pedagogiczne, Korespondencje.
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze kompleksowo przedstawiają aktualne problemy opieki,
wychowania i wsparcia społecznego, z uwzględnieniem ich aspektów teoretycznych,
rezultatów badań i diagnoz, propozycji praktycznych, a szczególnie szeroko
zweryfikowanych doświadczeń. Prezentują nowe – rodzime i zagraniczne – idee, koncepcje
oraz rozwiązania opiekuńcze i wychowawcze dotyczące funkcjonowania dzieci i młodzieży
we wszystkich środowiskach ich życia. W ostatnich latach szczególnie wiele miejsca zajmują
na łamach czasopisma zagadnienia związane z reformą systemu pomocy dziecku i rodzinie,
doradztwem psychologiczno-pedagogicznym oraz wzmacnianiem opiekuńczo-wychowawczej
funkcji szkoły i innych instytucji edukacyjnych. W zbiorze poruszanych tematów pojawiają
się także te dotyczące problematyki nowych mediów oraz narzędzi informatycznych
wykorzystywanych w procesie edukacyjnym.
Czasopismo Życie Szkoły to jedyny na rynku magazyn dedykowany nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej. Zawiera praktyczne artykuły z najbardziej aktualnymi treściami, tworzonymi zgodnie z nową podstawą programową, a także scenariusze wspierające codzienną pracę nauczycieli w klasach I-III. Czasopismo podnosi i doskonali umiejętności zawodowe nauczycieli oraz poszerza wiedzę w zakresie prowadzenia zajęć zintegrowanych. W publikowanych materiałach promujemy nowoczesne metody nauczania i pokazujemy, w jaki sposób można wykorzystać je na zajęciach. Przedstawiamy pomysły na ciekawe zajęcia oraz scenariusze z gotowymi do wykorzystania na lekcjach kartami pracy.
Terapia Specjalna to czasopismo tworzone z myślą o specjalistach pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i terapeutycznych. W każdym numerze prezentujemy zalecenia terapeutyczne oraz porady specjalistyczne, które cieszą się uznaniem ze względu na swoją efektywność w praktycznej pracy.
Czasopismo Szkoła Specjalna stworzone przez Marię Grzegorzewską wychodzi od 1924 roku. Jest jednym z pierwszych w Europie periodyków poświęconych badaniom nad rozwojem, wychowaniem i nauczaniem dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W centrum uwagi są także zagadnienia funkcjonowania, kształcenia i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością, z niedostosowaniem społecznym i tych wszystkich, którzy potrzebują wsparcia. Procesy rehabilitacji, resocjalizacji, rewalidacji, terapii i wspierania analizowane są w aspektach teoretycznym i empirycznym, prawnym i metodycznym. Prezentowane są również wydarzenia naukowe o zasięgu krajowym i zagranicznym, wymieniane
doświadczenia, zwłaszcza z dobrej praktyki pedagogicznej.
Zakres tematyczny czasopisma obejmują następujące obszary nauki: pedagogika, edukacja,
socjologia, teologia, filozofia, nauki o bezpieczeństwie, psychologia, dydaktyka, komunikacja
społeczna, kulturoznawstwo, zdrowie społeczne. Wyrażamy przekonanie, że dzięki tak
szerokiej tematyce Rozprawy Społeczne mogą w interesujący i wieloaspektowy sposób
przedstawiać różnorodne i interesujące artykuły dotykające najróżniejszych sfer ludzkiego
życia. Dlatego też czasopismo może stać się obiektem zainteresowania zarówno teoretyków,
jak i praktyków, np. nauczycieli, wychowawców, psychologów.
The Journal is addressed to academics, practitioners in different areas of applied psychology and to representatives of related sciences with an interest in important new psychological ideas and findings. The Journal is published quarterly in English.